Jegyzőkönyv.
(2005. december 5. 19.13,
Marczibányi Téri Művelődési Központ)
Jelen voltak: a vendégek, a színjátszók - Ági, Eszter, Réka, Ádám, Dávid,
Gábor -, Emese, a tördelő, Anikó a grafikusmindenes, Balázs, aki kérdez
és Attila, aki válaszol.
Eszter
köszöntötte a megjelenteket, majd részletet olvasott fel egy népszerű
slágerből. (taps) Balázs lépett a pódiumra, pontosabban mellé, bénázott
egyet a mikrofonkábellel, majd hangjának erőtlenségét ügyesen felhasználva
mosolyt csalt az arcokra, ezután köszöntött ő is mindenkit, aki vállalta,
hogy részt vesz egy kulturális misszióban, s így megismerhet
egy őszinte magyar írót az ő nagyon őszinte művével együtt. Balázs
itt még sokat köhögött, amire persze magyarázatot adott: "Eleinte
féltem, hogy elvállaljam-e ezt a feladatot, mert hallottam néhány író-olvasó
találkozóról, ami hajnalig tartó dedikálással ért véget, a készenléti
rendőrségnek kellett közbelépnie, hogy hazamenjenek a rajongók. De ezek
inkább politikusokkal fordultak elő az utóbbi időben, mikor dedikálták
a könyveiket, hiszen rengeteg idejük van ilyenre." (nincs nevetés.
miért?) Balázs tovább húzta mondókáját, előbb még méltatta a sikerkönyvet,
ami dübörög, majd tényleg kiderült hangjának különös tónusa: "Éppen
a tüdőgondozóban küzdöttem, a röntgengép környékén, mikor féltérden állva
a doktornőnek elmondtam, hogy ... (hatásszünet) én még életemben
ilyen rosszul nem voltam, doktornő! Kissé szánalmasan felnézett rám, s
annyit mondott, hogy ... (elváltoztatott hangon) Mi van? Nagyon
odavan! (halk nevetés) Ezután nem sokkal csörrent meg a telefonom,
s keresett meg régi közös barátnőnk, hogy te egy könyvről fogsz beszélgetni."
Így vállalta el Balázs a felkérést, s került bele ebbe a szituációba.
Ezzel le is zárta a bevezetőt: "Ma már itt vagyunk, itt van az
író, itt van a (hangsúllyal) könyv (nevet), talán a nagy
könyv! (mutatja) A méreteit tekintve mindenképpen." Majd
egy hosszú, összetett mondattal átadta a szót fiatal kollégáinak, következett
két részlet. Elsőként Ági ismertette a könyv adatait, majd a kamaszfiúknak
szóló olvasási útmutatót olvasta fel. (taps) Gábor következett egy részlettel:
Na! És felolvasta a nemi aktus grafenbergi megközelítését. (taps)
Attila itt egyből közbevágott, a nedvesedés és kiszáradás érdekes megfigyelésének
hangot adva, ezen elnevetgéltek Balázzsal, aki aztán kérte, hogy ne ugorjanak
ennyire a közepébe, majd tizenkét perc bevezető után elkezdődött a beszélgetés.
Balázs
nem teketóriázott: "Azt kérték tőlem, hogy szedjelek
szét, ugye, és mindjárt az elején kezdjük: jó ez a név, Cziczó!"
Attila jámboran nézett, a nekiszegezett kérdés nem lepte meg; megszokta
már a cziczózást, a jó kérdésre a lehető legegyszerűbb választ adta: nem,
ez nem művésznév, lengyel eredetű ősi magyar családnév (ezen nevetett
egyet), Debrecenben rengeteg van belőlük, Gárdonyban pedig utcát is neveztek
el egy Cziczóról. Bár lehetne írói álnév is, ahogyan egykor Miska bácsi,
a dráma fesztivál zsűrielnöke mondta: kár, hogy ez az eredeti, mert olyan
eredeti. Balázs nem hagyta annyiban a "köztes" dolgot, terelt
a Cziczó panzió felé. Attila vette a lapot: "Nagypapáméknak volt
egy panziója Gárdonyban, a II. világháború elején nyitották, és nagyon
népszerű volt a budapesti művészek körében." Aztán szomorúan
konstatálta a csapat, hogy bizony ezt is államosították ötvenegyben, maradt
a köz. Balázs haladt rendületlenül, ha könyvről beszélünk, első és szembeötlő
eset a borítója, ami, mondhatni, kiborító! Igen. Ez komoly probléma,
a felsorolásból kiderült az is, miért nem kerülhet a könyvespolcok legjobb
helyeire, hiszen van rajta négy csöcs, egy bugyi, egy hatalmas,
meglehetősen kék óvszer, ez így együttesen már bőven kimeríti a
pornográfia fogalmát - sajnos ilyen az általános hozzáállás, milyen ez
a világ? Pedig ez a borító elmeséli az egész regényt, a nagykékség pedig
rengeteg élményt csalhat elő fiatalabb, öregebb férfiakból, gyakorlatilag
a fiúk nagyrészének az első szexuális élménye köthető hozzájuk.
Balázs elmesélte, hogy ő volt az osztályának óvszer vigyázója, bármikor
mehettek hozzá a többiek, Attila pedig egy színdarabjáról mesélt, ahol
fontos szerepe volt egy piros, málnaízű guminak. (mindenki nevetett) Balázs
felfedezett a borítón néhány - manapság - meglehetősen gyakori kifejezést:
stigmatizáció, rasszizmus, esélyegyenlőség, stb., jelenleg minisztériuma
van ezeknek. (nevettek) A borító hátoldalán felfedezték a szerző fotóját,
rövid tanakodás után megállapították, hogy hasonlít rá. (nevettek) És
Balázs kinyitotta könyvet, rátért a főszereplőre: "Ez a Robi gyerek,
ez nem egy kemény srác. Ugye ma már úgy is mondanánk, hogy lúzer. Vagy
romantikus hős." Tényleg az? Ma már nehéz megfogalmazni ilyen
egyértelműen (Attila bólogat), de ebben mindenki egyetért végül. Balázs
azonban még csak ekkor jött elő a farbával: "Azt érezzük ebből
a könyvből, mi férfiemberek, és a srácok egy része, hogy kicsit elárultad
a fiúkat." (Attila megint bólogat) Balázs beletrafált, a lányok
eddig sem gondoltak túl jókat erről a korosztályról, s most még ez
a könyv is. Hogy is van ez? És Attila elmesélte, amikor ő ezt a regényt
megírta, nagyon elégedett volt, merthogy segít a kamaszoknak, helyettük
is megnyílt, szóval ilyenek jártak a fejében, aztán kiderült, hogy ez
nem így van, mert ő bizony elárulta őket, vagy valami milyesmi, de bízik
benne, hogy idővel ez az érzés elmúlik, mert az ő korosztálya, a harmincasok,
már rendbenlevőnek találja ezt a kitárulkozást, inkább kedves emlékként
emlékszik vissza mind. Persze azt is feltételezhetjük, hogy nem minden
fiú volt robi, Balázsnak ez tetszett, megidézte hát őket, akik
nekünk, kevésbé menő srácoknak sohesem voltak kedvesek (nevettek), majd
az első szünet ideje érkezett el a beszélgetésben, következett két jelenet.
Ami igazából egy eset, két megközelítésben, a könyvből láthattak a vendégek
egy jelenetet - 103. oldal! - szárazon, majd jéggel, azaz a főhős, Robi
kiegészítésével. (nagy-nagy nevetés) Réka, Ádám és Dávid játszott a szavakkal
és a szerelemmel, hitelesen.
Folytatódott a beszélgetés, a regény másik fontos szereplőiről, a tanárokról,
szülőkről, a felnőttekről, a másik oldalról ... szerencsére tovább nem
ragozták a megszólításokat, következett egy rövid ismertető a jófej tanárokról,
kik is ők? Attila szerint kevesen vannak, hiszen emlékeinkben alig akad
egy-kettő (nyilvánosan senki sem ellenkezett), ami jó is, mert mi lenne,
ha csupa tökéletes tanár tanítana minket, mindegyik egyben az életre is
felkészítene, az már olyan tökéletes lenne, mint a főműsoridőben egy mobilreklám.
De mi a kritériuma a jó tanárnak? Attila két részre osztotta: "Vagy
jól nézzen ki ..." Balázs folytatta: "Igen, és álljon
az ablak elé, hogy amikor süt a nap, átvilágítsa a ruháját!"
(nevettek) Ha férfi, akkor jó vicceket meséljen, vagy feszes legyen fenekén
a farmer. (egy lány felnevetett) De az igazi jófej tanár szigorú és korrekt.
Ebben maradtak. Azért kiderült, hogy van még a hülye tanár, az alkalmatlan,
a sztorizós, a felületes, a ... szóval sok minden. De ez a tanárok
problémája, nem a gyerekeké. (Azért sokáig fejtegették a témát, a
közönség pedig hálásan nevetett) Halkan azért megjegyezte Attila, hogy
ő is tanár, de nem normális, hanem délutáni (nevettek), majd haladt tovább
a beszélgetés. Lesz-e folytatása a regénynek, Grafenberg Robi a rengetegben,
vagy Grafenberg Robi Amerikában, erről érdeklődött Balázs. Attila
nemmel válaszolt: "Ebből egy is elég. csak az az egy."
(halk, szomorú nevetés) Itt rövid kitérőt tettek Attila gyermekei felé,
majd következett egy másik részlet, amit Attila orvul elragadott Gábortól
és felolvasta helyette. (Bocs!) Lendületesen, bár kicsit akadozva haladt
(közben nevettek) a (talán) megélt szilveszteri történettel. (taps)
Balázs is így gondolta, mert feszegetni kezdte az önéletrajzi vonalat.
Tényleg így volt? Megtörtént, vagy nem történt meg, vagy nem is így
történt? Attila tagadott. Nem sokáig: "Persze azt nehéz kikerülni,
hogy az ember élt és látott." És egyből elmesélt egy példát a
regényben szereplő diákzenekar zongoristájáról, akiben eddig hárman vélték
felismerni magukat, s egyáltalán nem örültek neki. De hányan lehetnek
még, akik meglátják magukat! De ezért jó. Balázs is bólogatott,
ez bizony egyetemes. Attila: "Világprobléma." (nevettek)
Minden fiú készül az első lányra és az első zenekarra, jó ezeken túlesni.
És amilyen lököttek a srácok, mindegyik gitáros akar lenni, aztán a dobosok
és billentyűsök aratnak a csápoló lányok között. (nevettek)
Itt váratlanul Balázs lezárta a beszélgetést, teret adva az érdeklődő
kérdéseknek. Elsőként arról faggatták a szerzőt, vajon csak a gyerekeknek
írta a regényt, vagy volt valami hátsószándéka is, a felnőttek
felé is nyitva a témában. Igen, volt, amikor megírta a könyvet - két hónap
alatt! -, és éppen halál elégedett volt, nos, akkor még a kamasz fiúknak
szánta, a globális megnyílás jegyében. Aztán a két év alatt, amíg alakítgatta,
rájött, hogy ez sokkal inkább az apák könyve, de olyan már van,
ezért rejtette el annyira ezt a vonalat. "Igazából a felnőtteknek
sem ártana felnőni fiaikhoz, ennyi a nagy tanulság. A többi a komédia."
És érkezett a következő kérdés: Robi apjának miért kellett megbuknia a
vizsgán? "Mert nem tanult. Mert nem érdekelte." Persze
nem ilyen egyszerű. "Grafenberg apuka az igazán lúzer, aki egy
idő után feladta. Az álmait, meg minden mást." Itt következett
egy rövid önvallomás, meghazudtolva a nemönéletrajzi koncepciót.
(csend) Azért sikerült ezt a kínos közjátékot (is) viccel elütni: a
jóemberek is megbukhatnak néha. (nevettek) És még nem volt vége a
beszélgetésnek! Röviden elemezték Attila, mint (dráma)pedagógus kívülállóságát,
megállapították, hogy ez végül is jó, és nincs is annyira egyedül, abban
azért megegyeztek, hogy nem betanítani kell a szerepet, még ha
az is a gyakorlat.
S itt Balázs végre észrevette, hogy hiányzik egy produkció, aminek Ági
és Eszter nagyon megörült, elhangzott a Weöres-vers (taps), Balázs ismét
sztorizott (nagyon nevettek), és következhettek a záróbeszédek.
Attila: "Annyi fontos gondolatot próbáltam megfogalmazni az éjszaka,
s mindet elfelejtettem, kivéve egyet. Ezt most elmondom, lehet, hogy hülyeség,
de ... amikor van egy kisbaba, akkor gügyögünk neki, mert ő ezen anyelven
beszél. Amikor kisfiú lesz, lassan, tagoltan beszélünk hozzá, mert azt
érti meg. A felnőttekkel felnőttül beszélünk. S amikor a kamaszokhoz szólunk?
Nem az ő nyelvükön. kamaszul már nem tud a felnőtt. Lehet, hogy ez volt
a célom, hogy erre hívjam fel a figyelmet. Mert csak négy-öt év ez az
időszak, de talán a legfontosabb. Csak az arányokra kellene odafigyelni:
mennyit adjunk és mennyit hagyjunk. És kapjunk. Sosem lesz elég egyikből
sem." Balázs: "Tessék elolvasni a könyvet, ugye, mert
ez a szándékunk: hogy rávegyünk mindenkit, akit csak lehet, hogy segítsenek
nekünk, hogy mások is megismerjék ezt a kisregényt, hogy magukra ismerjenek,
vagy a szüleikre, vagy a szüleik ismerjenek önmagukra, vagy a régi énjükre,
vagy valami olyan tiszta emberi dolgot fedezzenek fel újra, amit elfelejtünk
egy idő után, elfelejtjük, hogy milyen azokkal a problémákkal szembesülni,
amikre visszaemlékezve már inkább megmosolyogtatnak bennünket, de akkori
önmagunknak ez volt a minden."
Majd elköszönés, pogácsa, tea, málnaszörp, dedikálás, beszélgetés,
záróra. (2005. december
5. 21.27, Marczibányi Téri Művelődési Központ)
|
hangosrészlet
(6'26")
(a szerző előadásában)
Ha elindul a vonat! (Eszter)
Rövid ez a kábel. (Balázs és Attila)
Akkor tök jó! (Ági)
Berontott az ofő meg a diri. (Gábor)
Kisemberek.
A kék is slankít?
Még éppenhogy fiatal.
Tényleg szűz! (Réka és Ádám)
Tudod, ki az öcséd!? (Dávid)
Csakis az igazat.
Az öreg faszi.
Pfuj meekkora dizsnók!
Érdemes?
Pogácsa, tea ...
... és vadmálna.
|
*
endix.hu
Csak az az egy hiányzik. Hogy mi? Fogalmam sincs. Logikátlan történet,
alulszinkronizált kamaszok, giccses hepiend. Megint színre lép egy memóriazavarral
küzdő ex-köcsög, aki húsz év után próbál bosszút állni osztályfőnökén.
Minden tizenéves fiú agyközpontja a gatyájában landol, magyar pite a gatyában,
alkoholista népművelők a csúcson - ezek jutottak eszembe, míg a Csak
az az 1 című regény(?) olvasása közben unatkoztam, ugyanis volt rá
időm. Hirtelen minden aszimmetria feltűnt a szobában, langyos lett a tejeskávé,
szúrt a párna, idegesített az orrszőrzetem. Ezt tette velem Cziczó Attila.
(Ki ő?)
Térjünk vissza a könyvhöz. Grafenberg Robi, a szerencsétlen elsős gimnazista,
be akar csajozni. Tudjuk, hogy elsős gimnazista, mert úgy beszél, és tudjuk,
hogy be akar csajozni, mert erről beszél. Egy könyvet végigdumál a főhős.
Olvasni (valószínűleg) rosszabb, mint hallgatni.
Ugyanis a főhős bugyutább, mint a föld összes kamasza együttvéve. Ahogyan
apám beszél Cseplinről, aki "oanviccesvót", nos, ilyen szerencsétlen
ez a Robi. De ez nem elég! Az apja is szerencsétlen, de még az anyja is.
És a nagyiék és a haverék is. Van ilyen? Nincs!
Csak egy könyv(?)ben! Miért kell nevelni olyannak, aki nem tud? Cziczó
úr nagyon elhivatott személyiség lehet, még azt is elhiszem neki, hogy
szereti a gyerekeket (ezzel vigyázat!!!), de muszáj írnia? Másra nem lehet
használni azt a pécét?
Kikérem a mai és jövendőbeli (hát még a felnőtt!) kamaszok nevében ezt
a megközelítést! Akkor inkább Barátok közt! (Szó szerint is.) Berényi
Danit az irodalomba! (Ha már választani lehet!)
t-molino.hu
Csak az az egy hozzászólásom van, hogy lehetne még csiszolgatni Grafenbergék
történetét. Pedig az írás egyes részeit kifejezetten jónak éreztem, ugyanakkor
véleményem szerint a szöveg egésze egyenetlen, a vége felé haladva - a
legvégét leszámítva - veszít a lendületéből. Leginkább a javára írható
az a prózanyelv, amit használ. Kifogásaim nem is az írás módjával, stílusával
kapcsolatosak elsősorban, hanem a téma feldolgozásával. Az ilyen "infantilis"
történetnek, a serdülőkor mítoszának mint irodalmi témának kialakult konveciói,
irodalomtörténete, topikája, stb. van. Mivel ez a diskurzus nem túlzottan
"magasröptű", ahhoz, hogy valaki belül maradva a téma korlátain
maradandót tudjon alkotni, sajátos trükkökre, lelkiismeretes kidolgozásra
van szükség. Úgy éreztem, ez a fajta egyediség a regényben csak részletekben
van meg. Az olvasó tudja, hogy mi fog jönni, számít rá. És a toposzok
kiváltotta unalmon még a remekül alkalmazott nyelv sem képes továbblendíteni
a befogadót. Kár. Azért éljenek a csajok!
citera.hu
Csak az az egy. Jó cím. A könyv se rossz. Főleg a témája. A Csak az
az 1 a célkeresés könyve. Mindannyiunk közös célkeresése, az apa,
az atya és a szűz keresése. Bár a főszereplők - fiú és apa - megállnak
a saját lábukon, mégis fejlődéstörténetüket együttesen érik el. S velük
együtt mi is. Hogyan? A párbeszédek által. Nem, nem a párbeszédek által:
sokkal inkább a monológokat olvasva/hallgatva. A történetben azonban megjelenik
az emlékezet szubjektivitásának problémája ("Tudtam, hogy más lesz
a gimnázium. Igazam volt. Megismertem Ivettet. Megszerettem, megküzdöttem
érte. És megszereztem."), az az irodalmi előképekből már ismerős
helyzet, hogy ugyanarra az élethelyzetre ki-ki máshogyan emlékszik vissza.
A szerző csak egy módon. A maga módján. Kamaszként, felnőttként. De nem
választ el.
A főszereplők ábrázolásának írásmódja is megőrzi impliciten a két különböző
lelkület lenyomatát: Robi élményei történetközpontúbbak ("Mert állítólag
Breda az óvodában bedugta a nagylábujját az egyik kiscsaj nuncijába."),
egzaktabbak ("Tavasz! Szeretem. Mert végre meleg van. Papa is szokta
mondani, hogy tafasz van, tafasz van, bimbasznak a fák. Dezső is bimbaszhatna!
Még a végén Ivett bepasizik! Lassan lépnem kellene. Mert nekem ő kell!"),
elérnek a csattanókig ("Repesztettünk százhússzal. Tökre élveztük.
És apu józan volt! Húsvétkor! Hihetetlen. A kispolszki se akarta elhinni.
Úgyhogy bedöglött. Pont a falu legszélén. (Város.) De jó, hogy nincs mobilunk!"),
míg az apa monológjai líraibbak ("Ez már a nagy beletörődés kora.
Mindjárt ötven leszek. Nagyapa. Azzal még várhatsz azért! Szóval mélyponton
vagyok, ez stimmel.") és mondatközpontúak ("Drága Anikóm mindig
fáradt. Mert a munka, meg a háztartás! Én miért nem vagyok fáradt? Talán
nem dolgozom? Ha annyira belehal a vasalásba, miért nem vasalta ki az
ingem?"). Nem baj. Az a baj, hogy a szerző a kamaszt állítja első
főhősnek, míg a kritikus(?) az apát látná szívesebben a dobogó tetején.
És még egy hiba: nem családregény a Csak az az 1, mert nem lehet
az! Életregényként élvezhetnénk igazán, mint minden, a folytonosságra
építő regényt. Mert mindenkinek megvan a maga Robija, a maga meztelenkedő
apja, a maga kedvenc tanára, s a maga első nagy szerelme. És ez túl szép
és szent élmény ahhoz, hogy ledegradáljuk egy családregénybe.
magyar
parancs
Csak az az egy. Cziczó Attila könyve negatív fejlődésregény egy kezdetben
normális, szűz gimnazistáról, akit lassan felemészt a nő/baszás utáni
vágy, s végül (megtudjuk?) már nemszűz fasza gyerek lesz belőle. De hogyan?
Ott kapcsolódunk bele az eseményekbe, amikor Robi kilesi osztályfőnökét
dugás közben. (Csodálkozik is, hogy jé, tényleg van geci?) Ez egy nagyon
jól kivitelezett bosszú valamennyiünk hajdani ofője ellen. Megbaszatni,
az kell neki! És tovább kell dicsérnem a szerzőt (aztán persze kap majd
hideget is), mert ilyen jól eltalált névválasztást én még nem éltem! Grafenberg,
azaz Mr. "G" pont. Hányan kerestük, s hányan azóta sem találtuk
meg? Ez jó. A kamasz keres, mi meg bizakodunk, hogy talál is.
És itt kifújt Cziczó összes tudománya. Próbálkozik egy meglehetősen alkesz
és összezuhant apa monológjaival összeilleszteni (szétdarabolni?) egy
meglehetősen laza történetet, amiről az első bekezdés után tudjuk, hogy
láv lesz a vége, de (fájdalmasan írom le) hiteltelenül teszi. Egy fasza
novella még talán összejött volna a szertári pipsó meg a gépont végpontokkal,
de minek ennyire széthúzni, mint hülye nagymama (na jó, még egy frankó
szál a történetben) a rétestésztát? Túlságosan infantilis téma ez, hogy
túlléphessen az amerikai pite vagy a hangyák a gatyában idétlenségein.
(Garaczi lemúr-könyvei azért már követendő példák lehettek volna.)
Mindegy. Jókat röhögtem, s ez is lehetett Cziczó célja. Már a szerző neve
is vicces. Kár, hogy nincs képem viccelődni vele. Ahogy ő teszi az én/mi
első ... izénkkal.
ihlet
és birodalom
Csak az az egy? Leszarom. Mert szar. És nem csak az az egy! Picsába. Picsába!
Picsába? Vagina miért van kevesebb, mint fasz? (Pina, ha nem értenéd!
Mert nem érted, cziczókám.)
rtv-hat
Csak az az egy kérdés izgatja Endrét, mikor ér vonata Szombathelyre. Erről
beszélget valakivel, közben elég sok trágár szót használva. Később megtudjuk,
mit gondol erről Robi és Anikó. Majd a végén Endre telefonál, de nem fejezi
be. Később megszületik valaki, akiről semmit sem tudunk, csak azt, hogy
fiú.
(AKCIÓ o IZGALOM o ÉRZELEM ooo HUMOR ooo)
nemzeti
port
Csak semmi cicó - gondolhatta Cziczó Attila, miközben a védelem közepén
Grafenberg apuka meglódult, hogy felszabadítsa a csatársorban Robit, aki
a szerelem áthatolhatatlan hálójával küzdött - eredménytelenül. Az edzőnek
ilyenkor csak egy jó húzása lehet (a több húzás már élvezettel jár), amikor
behozza a pályára az irányítót, Doktorzét. A kapuban bizonytalankodó anya,
Anikó, eleve rányomta bélyegét a taktikára: támadni, támadni, ahogyan
a nemrégen átöltöztetett, megkérdőjelezett filozófus és pártvezér mondta
hajdanán, miszerint legjobb védekezés a támadás. És ne felejtsük, hogy
a mérkőzés egyetlen célja Ivett, akinek elnyerése a továbbjutást jelenti.
És a nyári hőség tüdőket feszítő forró nyomásában Robi ziccerbe is kerül.
Már csak be kell tenni! És góóóóóóóól! (Dezső játéka majd csak ezután
értékelhető.)
kapálgatások
magazin
Csak az az egy! Újabb magyar sikerkönyv a boltokban. Grafenbergéknél nincs
minden rendben, és erről elsősorban Robi tehet, persze nem Alföldi Robi,
akinek újabb kiállítása nyílt meg a Lehel téri piacon. Kozsó tényleg burokban
született? Erről kérdezzük a sámánt, aki csak a Találkozások kedvéért
jött elő odújából. Elton John felismerte Michael Jacksont! A mostanában
inkább bírósági ügyeiről elhíresült hajdani sztár Albániában járt, ahol
kályhacsőnek álcázva próbált feljutni egy muzulmánokat szállító sárga
tengeralattjáróra. Ám Mikojan Anton, akit társai csak Eltondzsonként becéznek,
csak nehezen állt kötélnek. Ám beosztottai megnyugtatták, s Elton meg
mert állni, majd fel is merte venni az út mellett várakozó orrsérült amerikai
idegent.
(Budapest,
2005. április)
|
|
*
KÖNYVTÁRELLÁTÓ
KÖZHASZNÚ TÁRSASÁG
r e c e n z i ó
Igazi kamaszregényt ad kezünkbe a szerző. Valami hasonlót, mint Salinger
évtizedek óta halhatatlan Zabhegyezője. Abban az épphogy felnőtt fiatalember
magányos küszködését láthatjuk az élet első nagy próbatételeivel. Ebben
is ugyanazt, de itt két nemzedék (gyerek és szülei) együtt élik meg szinte
ugyanazokat a próbatételeket. Az alapszituáció, társadalomtörténetileg
is, megdöbbentően valószerű: a Zabhegyező kamaszfiúja válik itt édesapává,
a negyvennégy évesen diplomázni készülő, végül nagyot bukó "öreg
kamasz", aki szeretné, ha csupa pattanás, csupa bénaság, hirtelen
megnőtt fia "különb lenne, mint ő". A történet végére a fiú
jólesőn veszi tudomásul élete első igazi sikerét. Megismerte Ivettet.
Megszerette, megküzdött érte, és megszerezte. A verébhajsza véget ért.
Azért ez nem semmi. És nem semmi az épp kudarcában vergődő édesapa figyelmeztetése
sem: "Figyelj fiam: sose felejtsd el, hogy milyen volt gyereknek
lenni. Nagyon fontos! Enélkül szar se leszel!..." A hitelesen szókimondó,
kiemelkedő szépirodalmi értékkel bíró kisregényt széles körben érdemes
ajánlani.
ekultura.hu
(2015. május 31.)
A Holtverseny, Totth Benedek bemutatkozó regénye kapcsán szervezett
kerekasztal-beszélgetésen állapították meg az ott összegyűlt irodalmárok,
hogy az ifjúsági regény elnevezés valójában nem műfaji kategória, sokkal
inkább címke, amely segít elhelyezni egy adott kötetet a könyvesboltok
polcain. Ráadásul manapság előszeretettel emlegetik az ilyesmit young
adult-ként, mi több, az így felcímkézett művek jelentős többsége vagy
kamasz szerelmes regény, vagy disztópia és fantasy (vagyis viszonylag
tudományos és nem tudományos fantasztikum). Akad persze, főként a szerzői
irodalmon belül, tényleges nevelődési vagy felnőtté válási regény is,
melyek talán legeklatánsabb hazai példája Háy János A bogyósgyümölcskertész
fia című alkotása.
És hogy miért jutott eszembe mindez? Mert Cziczó Attila 2005-ben megjelent
művének belső címlapján az ifjúsági regény meghatározás szerepel. És
ez bizony némileg megtévesztő, főleg így, sok év elteltével, hiszen a
Harry Potter sorozat részeihez képest meglehetősen vékonyka könyv egy
mai serdülő szemével valószínűleg sok szempontból értelmezhetetlen, de
legalábbis nem releváns. Egy másik kor, egy másik életérzés tükre, ilyenformán
inkább az idősebb generációknak szól; rájuk hat nosztalgikus visszatekintésként,
egy elveszett idő megidézéseként. Azaz a legkevésbé sem ifjúsági, legfeljebb
témájában az.
A Csak az az 1 főhőse például még zenél, pontosabban gitározik,
ami az Y-generáció megjelenése előtt egészen mindennaposnak számított,
a digitális kütyük elterjedésével azonban gyakorlatilag kikopott az életünkből.
Ahogy az sem feltétlenül átlagos manapság, hogy a kamaszodó gyerek és
szüleinek kapcsolata eleven és kölcsönös, az ifjú titán nem zárkózik be
a szobájába, hogy onnan legfeljebb a hétvégi bulik idejére dugja ki az
orrát, ekképp pedig alig történik interakció a két generáció között. Cziczó
nyilvánvalóan rengeteg önéletrajzi elemet is tartalmazó történetének főszereplője
azonban sok tekintetben hallgat, sőt egyenesen felnéz szüleire. Talán
azért, mert minden jel szerint a késő kádári és a rendszerváltás utáni
korszak felszabadultság/szabadosság jellemezte képviselőinek gyermeke.
Ekképp pedig rengeteg sokunk által megélt tapasztalat hordozója és szavakba
öntője.
Nem feltétlenül a dezsőként becézgetett nemi szervvel való kapcsolatra,
vagy a faluból városba (de nem a fővárosba) jutásra gondolok, habár egészen
biztosan sokak élete változott meg akkor, amikor olyan közösségből, ahol
a diploma többé-kevésbé ritkaságnak számított, komolyabb középiskolába
kerültek, ahol jóval magasabbak voltak a követelmények, és jelentősen
több volt a lehetőség az önkiteljesítésre. Osztálykirándulásra azonban
szinte mindenki elutazott, és akkoriban ez még a szabadabb megnyilvánulások,
az ismerkedés, az ivás, az első szerelmek egyik legfontosabb terepe volt.
És iskolai tehetségkutatón is sokan részt vettek, szereplőként vagy nézőként,
de az ilyen ki mit tud-ok még egészen más légkörben zajlottak, mint
a mai televíziós celebgyártó műsorok.
Egyszóval talán nem egészen az lett a regényből, aminek a szerzője eredetileg
szánta, mégis kellemes, szórakoztató olvasmány, és harminc felett szinte
biztosan a nosztalgia erejével hat. Mások pedig ugyan szűk keretek közé
szorított, mégis hiteles korrajzként olvashatják, a mai fiatalok pedig
feltéve, hogy valaha könyvet vesznek a kezükbe, és az nem valami epikus,
vaskos kötetekből álló sorozat része megismerhetnek egy másik életérzést,
amikor még nem a nagy fesztiválok, a hajnalig tartó klubbulik, az edzőterem,
meg az okostelefonok és tabletek töltötték ki a fiatalok életét.
Galamb Zoltán
nők
lapja (2007. június 20.)
"Szerelmes mell volt"
Ahogyan leszáll a nap, elhomályosulnak a kontúrok kívül és belül, dévaj
szellemlények kúsznak elő, és előcsiklandoznak belőlünk olyasmit is, amiről
azt hittük, az aztán soha meg nem történhet velünk. A kamasz fiúnak beteljesülhet
végre a szerelem, a karjaiba veheti végre a lányt, aki után évek óta vágyakozik.
Cziczó Attilával ez húsz éve történt meg, úgy istenigazából, hogy feledni
sem lehet, bár a "nagy ő"-nek látszó lány azóta már másé, neki pedig családja
van. Mégis, az az éjszaka több mint egy hajdani szerelmes együttlét. Benne
van a kamaszkor elszánt sóvárgása, a szerelem még csalódásoktól megrontatlan
idealizmusa, és a sok visszautasítás utáni meglepetésszerű, megmagyarázhatatlan
siker, a rácsodálkozással: nahát, milyen is egy NŐ!
Ha úgy merül fel a kérdés, van-e ennek a pillanatnak meghatározó jelentősége,
akkor a válasz: nincs. Mégis a színjátszó-rendező, mozgókép- és médiaismeret-tanár
Csak az az 1 című első regényét ezzel a húsz évvel ezelőtti szerelmes
éjszakával fejezi be. A kamaszlét, a tiszta szerelem sűrítménye e pár
óra - ki tudja, hogy is volt valójában. A lényeg, hogy mivé lett az emlékek
közt.
Miért nem addig, és miért igen akkor?
Egyszer csak előkapja a szerző a könyvét és elkezdi olvasni:
Május 23-án hajnali három
óra huszonkét perckor Tarcsi a két karjában tartotta Ivettet. És lerakta
az ágyra, fogta a takaróját, rám vigyorgott és kiment.
- Zárjátok be!
Puff. Bevágta az ajtót. Vagy csak én hallottam hangosnak? Ivett ott ült
az ágyon, felhúzta térdeit, összekulcsolta kezeit és ... mosolygott rám.
Nem akart elrohanni!
- De miért?- szakítom félbe. - Miért nem addig, és miért igen akkor? Ezt
hozta a májusi éjszaka illata? A csillagok állása?
- Ezt senki nem tudja megmondani a lányoknál! Folyamatosan elutasítják
a fiút, ahogyan ő engem addig, mégis éreztem, hogy valami van közöttünk.
Az biztos, hogy nem miattam volt a fordulat. De hogy mitől, az megmagyarázhatatlan.
Egyszer csak odafordult, és elfogadta a szerelmemet - és folytatja az
olvasást.
Alsógatyában voltam. Öreg
hiba. Két választásom volt. Vagy én rohanok ki. A világból. Vagy mellé
ülök. Jó szorosan. Mellé ültem. Jó szorosan. A lábam lassan becsúsztattam
a térdei alá. Tök szépek lehettünk! Akkor már nem nézett rám. Zavarban
volt. Én is. Olyan hangosan vettük a levegőt, hogy... hallottam azt is,
ahogy a nyelvét megmozdítja a szájában.
Most kéne megcsókolnom. Meg tudom csinálni! A jobb kezemmel megfogom az
állát. Finoman! Felém fordítom. Azt mondom neki, hogy... hogy... baszki, mit
kell ilyenkor mondani? Szerelmem? Vagy csak a nevét? Ivett... drágám! Nehogymár!
Inkább nem mondok semmit.
Szóval... odahajolok, és... nyelvest adjak egyből? Vagy csak a szájára? Hogy
kell ezt csinálni? Csak gyorsan, mert ha nem sietek, megunja a várakozást.
Akkor... egy-kettő...
És megcsókoltam. És nem emlékszem, hogyan. Csak arra, hogy sokáig csókolóztunk.
Meg ölelgettük egymást. Meg simogattuk. És olyan hülyeségeket mondtam!
De ő is. És egy csomót nevettünk! És néztük egymást. És a mellét se akartam
megfogni. Aztán mégis megfogtam. Csók közben. Szerelmes mell volt! És
arra sem emlékszem, hogy milyen érzés volt a tapintása. Csak a szája ízére
emlékszem. A csókja ízére.
Azóta is érzem. Érdekes, hogy már fogalmam sincs, milyen volt május huszonharmadika
előtt. Minden percet számolok nélküle. Eddig négyezerháromszázharminc
percet voltam nélküle. Harminckettőt. Harminchármat.
Becsukja a könyvet.
-És aztán? - várom a folytatást, mint a gyerek a mese végét.
- Ja? Együtt jártunk sokáig, és aztán kiderült, hogy nem vagyunk egymáshoz
valók. Szakítottunk, újrakezdtük, szakítottunk... így.
Hümmögünk: ilyen az élet.
Mihalicz Csilla
fejér
megyei hírlap (2006. június 14.)
Három
éjszaka azért az egyért
Egy
serdülő fiú gondjai, Cziczó Attila szemével
Cziczó
Attila leginkább olyan, mint egy örök kamasz. Erre nem is hosszú, rasztás
haja utal a legjobban, hanem az a stílus, ahogyan beszél, és amelyben
könyvet ír.
Nemrég nyomták kezembe a Csak az az egy című könyvet, amelynek címlapját
egy nem túl bizalomgerjesztő félmeztelen, rajzolt nő, és egy óvszer díszíti.
Gyorsan félretettem azonban előítéleteimet, és elkezdtem olvasni a művet.
Harminc oldal után viszont már ezt tettem félre: nem nyerte el tetszésemet.
Pedig a szerző, a Fejér megyei illetőségű Cziczó Attila szinte
mindent bevetett, hogy lekösse ifjabb, vagy éppen idősebb olvasói figyelmét:
igen részletesen, ámbár furcsa tőmondatokban tálalja egy kamaszodó, vidéki
srác hétköznapjait, aki utál az osztály bejárósa lenni, zenekarban játszani
viszont annál jobban szeretne, élete értelme pedig "csak az az egy"
osztálytársnője. Tehát minden tényező adott lenne egy jó kis félig komoly-félig
humoros ifjúsági regényhez, ám a végeredmény valahogy mégsem az igazi.
Ennek ellenére persze vannak, akiknek tetszik a könyv, nem véletlen telt
meg a Vörösmarty Mihály Megyei Könyvtár gyermekrészlege, ahol az ünnepi
könyvhét vendége volt Cziczó Attila.
A találkozó elején Szabó Bence olvasott föl részletet a könyvből,
ami így, előadva, némileg jobban tetszett, mint olvasáskor. Majd a szerző
elmesélte: eredetileg egy novellapályázatra írt meg egy részletet a későbbi
könyvből. Végül mégsem küldte be, elrakta a fiókba. Később, amikor már
gimnazistákkal foglalkozott Agárdon, újra elővette a sztorit, ebből három
éjszaka alatt megszületett a könyv, ami végül saját kiadásban jelent meg.
A történethez a szerző gimnáziumi emlékeit, színjátszócsoportjának élményeit,
diáknyelvét használta föl.
Mert Cziczó Attilának van három színjátszócsoportja, emellett zenél, és
tv-filmeket vág. Na meg persze ír, verseket is, amelyekből fölolvasott
néhány könnyedebb hangvételűt. Ezeket hallva, arra lyukadtam ki, talán
érdemesebb lenne ennél a műfajnál maradnia ...
(bj)
antropos.hu
(2006. február 26.)
Cziczó
Attila: Csak az az 1 {EF Kiadó}
Kedves
Olvasó-célközönség! Kérlek dönts Cziczó Attila könyve mellett miután elolvastad
ezt a cikket, mert őt és Robit és Bandit is ugyanaz érdekli mint téged:
csak az az egy. Vagy pedig az, ami Anikót. De ahhoz, hogy ezt el tudd
dönteni, olvasnod kellene...
Amikor először megpillantódik ez a könyv, az első benyomás valószínűleg
az lesz, hogy valaki itt hagyta a szociológia füzetét (mondjuk). Messzemenő
következéseket lehet levonni még a feltételezett füzet külcsínéből is:
jobb fölső sarokban egy Fender márkájú (medium) gitárpengető, srévizavé
(az óvszer alól) kikandikál egy szívecske, középtájt egy bögyös maca (a
tolarencia, esélyegyenlőség és stigmatizáció fölött pózolva).
Akkor most fejtsük vissza a ködös kódokat.
A füzet nyilván Robié. Robinak van egy zenekara, a Green Legends (nyilván
angol neve lett). Robi szereti a csajokat stírölni és pontozni, de ennél
is jobban szeret(né) Ivett(et)ről álmodozni. Robi már középiskolás, tehát
fokozottan problémás. Minden egyes testtáján pattanásos vidéki srác, de
megfogta Zita mellét. Nála már csak a szülei problémásabbak. Bandi (az
apa) Veszprémbe jár fősulira, hogy diplomát szerezzen, mert Anikó (az
anya) Túlműveltné akar lenni.
Ez lenne itt a háromszög három csúcspontja, egy nukleáris család Robinál
súlypontos szubjektív elbeszélése mindenféle szempontból.
Ami persze azt jelenti, hogy vannak Robirészek, Bandirészek és Anikórészek
is, felelgetnek és feleselgetnek egymással, vagy hát magukkal, mert monologizáltak.
Elég sok minden kiderül ebből a könyvből, csak az az egy nem derül ki,
ami a többi könyvből sem szokott kiderülni.
Nyelvezete Robis, Bandis és Anikós. Kis segítségképp és gyengébbek kedvéért
ez a fejlécen meg is jelenik, hogy most kinek is a része van, mert nem
mindegy, hogy milyen pofával állunk neki az olvasáshoz, meg az agyi státusz
se mindegy, hogy most éppen Bandira hangolódtunk és a kontextusból három
oldal után kiderül, hogy a szpícs Anikóé volt.
Az olvasói útmutató szerint ezt a könyvet vagy felnőtt férfi, vagy felnőtt
nő, vagy kamasz fiú, vagy kamasz lány fogja olvasni, akiknek meg is van
mondva ebben az útmutatóban, hogy miként fogadják be a szöveget legnagyobb
hatékonysággal az írói (szerkesztői) kívánalom szerint.
Van még ebben a könyvben sok kis történet alatti történet is. Az egyik
kedvencem a Doktorzé története. Doktorzé egy Fábry Show után rájön, hogy
ő író, ír és piál, nem is tanít (mert amúgy Robi tanára, viszont tavaszi
szünet van) elhagyja a felesége és a gyereke, megírja a könyvét, aztán
tönkremegy a merevlemeze, letörlődik a könyve, erre visszaszerzi a családját
és megint tanít.
Ezt a stílust és fordulatszámot 126 oldalba képzelje maga elé a kedves
Olvasó, ha felnőtt férfi, vagy felnőtt nő, vagy kamasz fiú, vagy kamasz
lány; bármelyik ezek közül, vagy ezek kombinációja, esetleg valami más.
Azon túlmenően, hogy meghatóan szellemes és találó és szellemesen megható,
még olvasmányos is és rövid, de nem tömör és nem váltja meg a világot
sem, valamint úgy néz ki mint egy füzet (elölről), de ez egy könyv (belülről
és hátulról), szóval nem olyan mint a többi könyv vagy füzet. Mert Robi
sem olyan, mint Bandi vagy Anikó, de azért hasonlítanak. Pár dologban.
Például, abban hogy szerepelnek Cziczó Attila könyvében, és ha másban
nem is, de ebben legalább igen és van nekik ez a hasonlóság, legalább
csak az az 1.
-voá-
székesfehérvár.hu
(2006. február 14.)
Egykorvolt székesfehérvári, józsefes diák regénye a könyvespolcokon
Megjelent a "Csak az az 1" című kisregény. Az egykori józsefes
diák, Cziczó Attila, egy örök problémát jár körül, a kamaszkor viszontagságos,
ugyanakkor gyönyörű éveit tárja az olvasók elé. A meghökkentően modern
nyelvezetű könyv a mai fiatalok, pontosabban a fiúk életét mutatja be,
olykor harsány humorral, olykor keserű iróniával, vagy éppen megható pillanatok
életszerű felidézésével.
A szerző
olvasási útmutatója szerint inkább szól apáknak és fiaiknak a regény,
ugyanakkor az ellentétes oldal ugyanolyan élvezettel forgathatja az olvasmányt,
sőt, számukra érdekes utazás lehet az élmény: megismerni a hímek számukra
zárt világát.
A történet legfőbb erénye talán az lehet, hogy az olvasó a huszonvalahányadik
oldal környékén már a történet szereplőjének érezheti magát, mondatról
mondatra haladva egyre nehezebben választja el egymástól a fikciót és
a valóságot, előtörnek az emlékek, s kiderül, hogy minden felnőtt volt
önmagába zárkózó kamasz, mégha el is feledte azt a ma már idétlennek tűnő
fiatalembert, lányt. A most kamaszkorukat élők pedig megnyugodhatnak,
mindenki volt szerencsétlenkedő hülye gyerek: akár még a kémia tanárok
is.
digitalregia
helloinfo
(2006. február 8.)
Csak
az az 1 - egy könyv kamaszoknak és szüleiknek
Az ef KIADÓ gondozásában jelent meg Cziczó Attila "Csak az az 1"
című regénye, amely egy kamasz fiú kínjait meséli el otthon és az iskolában,
aki folyton csak arra az egyre tud gondolni.
A szerző drámapedagógusként ma is nap, mint nap találkozik a tizenéves
korosztállyal, s talán maga sem felejtette el, milyen volt gimnazistának
lenni. Könyve könnyű olvasmány lehet fiúknak (akik magukra ismerhetnek,
s megnyugodhatnak, hogy kibírhatatlan problémáikkal nincsenek egyedül),
lányoknak (akik megtudhatják, mit is gondol magában valójában egy fiú,
amikor a tóparti éjszakában meghitt kettesben üldögél vele egy padon),
és komoly tanulmány a szülőknek, akiknek saját kamaszkorát már a jótékony
felejtés homálya takarja.
Hiába hittük ugyanis azt, hogy ha egyszer sikerült túlélni ezeket az éveket,
soha többé nem kell szembesülnünk azzal a rengeteg kínos dologgal, amin
átmentünk. Édes szuszogó csöppségeinkből ugyanis tizenhárom-tizennégy
esztendő elmúltával ("Hihetetlen, hogy rohan az idő!") pattanásos,
elviselhetetlen ufószerű lények válnak, akik totális idegenként járnak-kelnek
a mi tulajdonunkat képező lakásban.
Ez a könyv közel hozza a negyvenes korosztályhoz a tinédzserek világát
- anélkül, hogy saját tudatalattijukban kellene kutatniuk fájó és kínos
emlékek után. Érdemes még azelőtt elolvasni, hogy óvatlanul tapintatlan
kérdéseket illetve mindkét fél számára kellemetlen felvilágosító beszédeket
intéznénk kamaszkorú utódunkhoz. Kedves szülők! Jobb, ha mindezek előtt
(vagy ezeket megelőzendő) e könyvet olvasva először ráhangolódunk a tinédzserlélekre!
(Esetleg takaró alatt zseblámpával, titokban olvasva.) Különösen ajánlható
egyedülálló anyáknak, akik soha nem voltak hímnemű kamaszok, és nem is
áll mellettük férj, aki felvilágosítaná őket (igen, a szülőket se ártana
néha felvilágosítani!), milyen is volt az.
S ha mind mi, szülők, mind süldő gyermekünk elolvasta a könyvet, még az
is előfordulhat, hogy esetleg szóba áll velünk abban a tíz percben, amit
otthon tölt suli után és a haverokkal lógás előtt - lesz közös témánk!
Hajnal Anett
fejér
megyei hírlap (2006. február 4.)
Egy kamaszfiú élete
Még csak harmincöt éves, de már volt matróz, vasúti forgalmista, vízimentő,
újságíró, programszervező, rádiós műsorvezető, színházi rendező, általános
és középiskolai dráma- és mozgókép-média tanár. Nevezhetjük akár életművésznek
is. Cziczó Attila jelenleg tévéfilmeket vág, színjátszó- és filmes szakkört
tart kamaszoknak Agárdon és Budán, két blues-zenekar oszlopos tagja, a
francia filmek gyártását segítő családi vállalkozás egyik alapítója, s
nem utolsó sorban a nemrég megjelent Csak az az 1 című ifjúsági regény
szerzője, amelyet sok esetben az Amerikai pite, illetve a Hangyák a gatyában
című filmekkel rokonítanak.
- Igen, és ezt elsősorban magamnak köszönhetem - vág közbe nevetve Attila
-, mert a könyv megjelenése előtt elkövettem azt a hibát, hogy álkritikát
írtam róla, aminek azt a címet adtam, hogy Magyar pite a gatyában. Az
újságírók persze kapva kaptak az ötleten. Pedig többről szól ez a történet,
mint csupán a szexről. Én egy kamasz fiú gondolatait írtam meg naplószerűen,
egyszer-egyszer megszakítva apja monológjával. Természetes, hogy ilyen
korban felbukkan az első szerelem, s egy tizenöt éves fiúgyereknek fogalma
sincs arról, mit is kezdjen az érzéseivel, hogyan szerezze meg az imádott
nőt. E mellett persze több valós problémára is rámutatok, s itt kap egyre
nagyobb szerepet a család és az iskola. Nem kifejezetten kamaszoknak írtam
a könyvet. Sokkal inkább az apukáknak, akik, bár annak idején ugyan-ezeket
a küzdelmeket megvívták, mégsem emlékeznek arra, milyen volt tizenévesnek
lenni, s magára hagyják gyermeküket a kétségeikkel.
- De a regényben nem ad útmutatást. Miért nem segít a megoldásban?
Hiszen nem írja le, hogyan kell jó apának lenni, sőt! Kifejezetten negatív
szereplő Robi édesapja.
- Ez nem az író feladata.
Én csupán tükröt tartok. Az apafigura egyébként szándékosan sarkított,
pont azért, hogy szemet szúrjanak a visszásságok. Az a baj, hogy a szülők
többsége azonnal letámadja a gyerekét, ha gond van az iskolában vagy másutt,
és nem próbálja meg kideríteni, hogy mi is a probléma valódi oka.
- Rendkívül provokatív
a könyv. Elég csak a borítójára rápillantani: összemaszatolt füzetlapon
meztelen női test, óvszer, bugyi... A szereplők, s főleg az apa beszéde
trágár, viselkedése közönséges. Miért írt ennyire vulgárisan?
- Mert így hiteles. Robi apjának az élete kezd teljesen zátonyra futni,
egy végsőkig elkeseredett ember pedig nem válogatja meg a szavait. Minél
mélyebbre süllyed, annál többet káromkodik. Lehetett volna még fokozni,
de szerintem így nem bántó a stílusa.
- Annak ellenére, hogy a főszereplő egy kamasz fiú, a visszajelzések
szerint elsősorban a lányok és az anyukák körében aratott nagy sikert
a regény.
- Persze, hiszen ha az akkori agyammal gondolkodnék, én se lennék magamtól
elragadtatva. De mennyire hogy nem! A fiúk egyébként sokkal zárkózottabbak,
mint a lányok. Ők nem beszélik meg egymással a gondjaikat, hanem agyalnak
és rengeteget paráznak, ha pedig megszólalnak, akkor is homlok egyenest
mást mondanak, mint amit valójában gondolnak. Valamilyen szinten tehát
elárultam őket. Ez a kamaszkor egyébként egy borzalmas időszak a számukra.
Majd amikor felnőttként emlékeznek rá vissza, akkor fognak csak rádöbbenni
arra, hogy milyen szép is volt ez valójában.
Lekner
Szilvia
TV2
- Strucc (2006. január 19.)
katt!
TV2
- Tények (2006. január 4.)
katt!
Lidércfény
Online - Kulturális Magazin (2005. december 19.)
Csak
az az egy e-mail, csak az az egy könyv
November végén kaptam egy e-mailt, melyben egy író-olvasó találkozóra
hívott a feladó. A meghívó szövegezése eléggé rendhagyó volt és egy "összefirkált"
plakátot is tartalmazott mellékletként. Ráadásul bármely "hírverésre
alkalmas propagandagépezet képviselője" kérhetett egy példányt a
"Csak az az 1" című könyvből, részben azért "mert olvasni
jó", részben azért, hogy adott "hatalmánál" fogva népszerűsíteni
tudja a könyvet, vagy legalábbis írhasson róla egy ismertetőt, kritikát,
vagy ami tetszik. Nos, én igényeltem egy példányt, melyet postafordultával
meg is kaptam.
A borító igen rendhagyó, egy összefirkált iskolai vonalas füzetet ábrázol,
némi órai jegyzettel, meg egy férfiak számára készült védelmi eszközzel
nemi érintkezés esetére. A hátsó borítón a szokásos fülszöveg mellett
néhány vélemény is olvasható a könyvről. :-)
A könyv egy mai, koránt sem átlagos kamaszról szól, aki most kezdi a középiskolát,
annak minden előnyével és hátrányával. Bár a főszereplő nem egy átlagos
magyar fiatal, azért rendkívül sok jellemvonást és mintát találhatunk
a könyvben az "átlagos" kamaszokról. Természetesen megismerhetjük
Grafenberg Robi - a főszereplő - szűkebb és tágabb családját, barátait,
ismerőseit, álmainak / vágyainak tárgyait is. Beleszagolhatunk a fiatalok
kulturális életébe Robi zenekara által, átélhetjük vele (újra) az élet
első nagy pofonjait, s az első nagy élményeket is. Megismerhetjük a mai
fiatalok vívódását a különböző médiák által rájuk tukmált ideálok és a
valóság között. Bepillanthatunk néhány forró családi helyzetbe, szemtanúi
lehetünk kínos pillanatoknak, perceknek, fura helyzeteknek. Megélhetünk
pár jó bulit, némi romantikát és rengeteg feszültséget.
Miközben olvastam, felderengett előttem egy másik könyv, az "Adrian
Mole naplója", melyet úgy 16 éves koromban olvashattam, s amelyen
nagyon jól szórakoztam, miközben egy csomó leírt dologban megláttam saját
magam. A "Csak az az 1" tulajdonképpen ennek egy új, a hazai
viszonyokhoz és fiatalokhoz formált változata, ilyenformán szerény véleményem
szerint hiánypótló a magyar könyvpiacon. Ugyan ebben már nem magam láttam
('93 óta eltelt pár év), de valahol mégis nosztalgikus hangulat töltött
el a diákéveim után. Eszembe juttatta a saját küszködéseimet, sikeres
és sikertelen próbálkozásaimat a női nemnél, a tanárokkal való küzdelmeket,
a családi vélt vagy valós problémákat.
A könyv személyes hangvétele, fiatalos stílusa, néhol kacagtató, néhol
szarkasztikus humora könnyen érthetővé teszi a mondanivalóját. Ritkán
fogalmaz meg mély gondolatokat, de azok jó helyen vannak mind stilisztikailag,
mind gondolatilag. Aki ismeri kicsit a mai fiatalságot, tudja, hogy a
könyvben leírt, diákok által humorosnak, poénnak szánt dolgok még csak
enyhe ízelítőt adnak a valóságos helyzetből.
Olvasva az eddig megjelent kritikákat, véleményeket, kezdem érteni, hogy
a szerző, Cziczó Attila, miért írt egy "Olvasási útmutató"-t,
de meglepődtem, hogy főleg a kamasz lányoknak és az anyukáknak tetszett
a könyv. Nem tudom ez annak köszönhető-e, hogy ők szeretnék megismerni
egy kamasz fiú vívódásait, s a megszerzett ismereteket felhasználva a
megfelelő módon viszonyulhassanak hozzájuk, avagy a kamasz srácok inkább
megélik a könyvben leírtakat, minthogy olvassanak róluk. Pedig jó részük
talán tudatosabban élhetné tovább kamaszkorát - nem csak ösztönszerűen
-, ha időnként a "természetfilmek" megtekintése helyett bele-bele
olvasnának ebbe a könyvbe.
További információk a könyvről és írójáról a www.effectfilm.hu és a www.cziczo.hu
oldalon találhatók.
Jimmy
Cartwright (Bognár Zsolt)
index.hu
(2005. december 10.)
Öngyógyító
rondairodalom
Miért kéne mindig jó könyveket olvasni, jó zenéket hallgatni és jókat
enni? Mindenkinek szüksége van a rosszra, nem azért, hogy tudja értékelni
a jót, hanem azért, hogy a napsütéses órák csökkenésével együtt fellépő
depresszióját és önértékelési válságát a leggyorsabban és a leghatásosabb
leküzdje.
Időről időre tudni kell magunkat "büntetni", megenni újra és
újra a bolti körözöttet, hiába tudjuk, hogy romlott túróból készült, elolvasni
egy könyvet akkor is, amikor elég csak ránéznünk a címlapjára és biztosak
lehetünk benne, hogy ez bizony bűn rossz lesz (by Jendrics Anikó).
"Ejaktaulál, vagy mi"
Igazán hatásos öngyógyító módszer ez, mert miközben szenvedünk és épphogy
elnyomjuk a válogatatlan káromkodásokat, szépen lassan és észrevétlenül
visszatér az önbizalmunk, rájövünk, hogy nemhogy zseniális szakácsok vagyunk,
de bármely e-mailünk maga a szépirodalom.
Cziczó Attila ifjúsági regénye tökéletesen alkalmas erre a célra. A magát
bizonyára fiatalosnak gondoló tanár egy 14 éves fiúcska bőrébe képzeli
magát és megajándékoz minket Grafenberg Robi első szexuális élményeivel,
a fizika órán elszenvedett vereségeivel és a vidéki gyerek városi megpróbáltatásaival.
"Állítólag a Sztalone csak egyhatvannyolc. Én leszek vagy kettőtíz.
Aszta, milyen állat testem lesz! Remélem, dezső is arányosan nő velem.
Most tizenöt centi, úgyhogy lesz vagy tizenhét. Persze apu szerint nőtől
is függ. Lehet. Meg azért más, ha én állítom fel, mintha egy csaj. Csak
akkor nem tudom lemérni. Meg lehet, hogy akkor a legnagyobb, amikor ejakt...
ejaktaulál, vagy mi."
"Agyá vissza egy ezrest de kosznusz!"
Az előzmények nyilván Adrian Mole naplójánál, A hangyák a gatyában című
filmnél és Salinger Zabhegyezőjénél keresendők, de Cziczó könyve sokkal
inkább kínos, mint vicces, még szerencse, hogy filozofálással azért nem
próbálkozik.
"II. matek. Ja. Korrektül bevállaltam eszt a kosznuszt. Miez? Valami
nemi betegség? Vagy igen? Micsinálok majd ezzel a kosznusszal? Bemegyek
a bótba, asztán aszondom: agyá vissza egy ezrest de kosznusz! Nem értem!"
Annál borzasztóbb nincsen, mint amikor felnőtt emberek véres verejtékkel
úgy próbálnak meg gondolkodni, írni, rajzolni, mintha gyerekek lennének.
Így készülnek a rémesebbnél rémesebb gyerekműsorok, gyerekkönyvek és ez
a regény is.
"Eltiltani, azt tudnak! Ha annyira odavannak, miért nem tanítanak
meg tanulni? Viselkedni, normálisnak lenni? Mintha az lenne a normális,
ahogy egyes felnőttek viselkednek!"
Nagyon nem szeretnék a szerző helyében lenni az agárdi iskolában, mert
ez a "mennyire jófej vagyok, ugye", és "ismerlek én titeket"
stílus úgy a gimnázium 3-4. osztályában általában kivált a diákok részéről
valami csúnya baseballütős, pillanatragasztós, pedofil helyzetbe csalogató
bosszút, jogosan.
Thüringer Barbara
fejér
megyei hírlap (2005. november 6.)
Kétméteres életművész
Ahol megjelenik, biztosan felfigyelnek rá. Két méter feletti magassága,
egyedi hajviselete, robusztus testalkata alapján az amerikai profiligából
idetévedt kosárlabdázónak nézné az ember. De Cziczó Attilát nem a sport,
sokkal inkább a művészetek vonzzák. Nemrégiben jelent meg első könyve,
a Csak az az 1 című ifjúsági regény.
***Tőzsgyökeres gárdonyi vagyok. Családom
nevét még egy kis utca, a Cziczó-köz is viseli a városban - árulta el
származását a harmincöt éves művész, pedagógus.
***Zenekarban zenélt és már egészen fiatalon
voltak irodalmi próbálkozásai is. Novellákat írt, majd színdarabot, musicalt.
Másfél évtizede megírta Dorottya című musicaljét, amit aztán sokfelé,
még a székesfehérvári Vörösmarty Színházban is bemutattak.
***Zenét szerzett, szöveget írt, társulatot
szervezett, darabot rendezett. Másfél évtizede az Effect Színház közismertté
vált, nem csak a Velencei-tó környékén vagy Székesfehérváron, de a fővárosban
és országszerte többfelé is. Színháza megszűnte után is vonzotta a színpad,
kabarékat írt és vitt színre Gárdonyban.
***-
Három évig működött a Gárdonyi Műkedvelők Köre. Jó kis színház volt. Egy
idő után abbahagytuk, belefáradtam. Megnősültem, feleségem, Pajor Dóra
filmrendezőnek tanult. Megszülettek a gyerekeink, Budapestre költöztünk.
Változott körülöttem a világ.
***Felesége főiskolásként dolgozott Bujtor
Istvánnal, majd végzett rendezőként, férjével, Attilával a 2000. évi filmszemlére
készített egy filmet. A Csuportkép nézhető, kellemes kikapcsolódást jelentő,
figyelemre méltó próbálkozás volt egy első filmes, hallatlanul kis pénzből
alkotó rendezőtől. A fogadtatásra leginkább a hideg szó jellemző, el is
vette az alkotók kedvét a további filmkészítéstől.
***- Dóra felhagyott a rendezéssel, most
producerként dolgozik. Én időközben Szombathelyen, művelődésszervező szakon
főiskolai diplomát szereztem. Ugyanott volt mozgóképkultúra-szakirány,
amit szintén elvégeztem. Jó néhány évvel ezelőtt visszatértem Agárdra,
a Chernel iskolába, és azóta tanítom a gyerekeket színházra, filmkészítésre.
***Az iskolában hét éve működik irányításával
a Fészek Színház. De nem csak Agárdon tanítja kedvenc műfaját, Budán értelmi
fogyatékos fiataloknak mutatja meg, mi a szép a színházban, moziban. Darabokat
tanulnak be, filmeket készítenek a gyerekek. Közben meg írt, megjelentetett
egy ifjúsági regényt, az éppen gimnáziumba kerülő, gyorsan szerelembe
eső tizennégy éves Grafenberg Robi történetét.
***- Igaz, hogy ez az első megjelent könyvem,
de van még egy gyerekvers kötetre való anyagom, és összegyűjtöttem egy
kötetbe az iskolásoknak írt drámadarabjaimat is.
***Vonzza az irodalom, a zene, a film, a
színház. S hogy milyen művész? Ha kérdik, gyorsan rávágja, életművész.
Meglehet, valóban így is érzi, miközben szinte egy nagyra nőtt gyerek,
aki folyamatosan játszik. Ahogy mondta, nem is akar a gyerekkorból kinőni.
***- Nemigen tervezek előre. Most éppen megint
zenélni szeretnék, van is egy zenekarunk. megint vonz a zenélés, a zeneszerzés.
De tervezem azt is, hogy Agárdon ismét megrendezem az udvarszínház-fesztivált.
Máté G. Péter
ma.hu
(2005. október 5.)
Tényleg
Csak az az 1?
Szeptember végén jelent meg, és október elejétől már kapható is a könyvesboltokban
Cziczó Attila Csak az az 1 című ifjúsági regénye. A gárdonyi illetékességű
fiatal írót első regényének megjelenése kapcsán kaptam el egy kis beszélgetésre.
Mire
számíthat az olvasó, ha kezébe veszi első regényedet?
A regény egy kamasz fiúról szól, aki átéli ennek a sajátos és izgalmas
kornak minden gyötrelmét és szépségét. A kamaszkor átmenet a gyermeklét
és a felnőttkor között, a kamaszok ekkor kezdik más szemmel nézni az őket
körülvevő világot, az embereket, barátokat, családtagokat. A főszereplő,
Robi is egy ilyen tini, aki vidékről új iskolába, a városi gimnáziumba
kerül, rengeteg új élmény éri, elsősorban a pubertáskor központi problémája,
a nemiség terén, és aztán, természetesen megjelenik a nagy Ő is az életében.
Kitárul előtte a világ, ő mégis magába zárkózik, nincs megelégedve magával,
szerencsétlennek érzi magát, és keresi a felelősöket. Ebből a kettősségből
rengeteg humoros helyzet adódik. Azért azt is elárulom, hogy mint mindenki,
Robi is átvergődik ezeken a nehézségeken, és a történet vége felé kezdi
megtalálni önmagát, például zenélni kezd, és a szerelemben is szerencsésen
alakul a kapcsolata Ivettel.
Elsőkönyves írótól szokás megkérdezni, honnan jött az ötlet, hogy regényt
írjon ...
A kilencvenes években írtam meg ennek a műnek az első változatát novellaként
egy pályázatra, de végül nem küldtem el. Később Agárdra kerültem az iskolába
mint programszervező, drámapedagógus, és ekkor döbbentem rá, hogy ezek
a gyerekek teljesen olyan kamaszok, mint én voltam valamikor. Aztán kezembe
került a régi novella, és elkezdtem kibővíteni, továbbírni a történetet.
Két-három hónap alatt készen lettem vele, majd az elmúlt két évben folyamatosan
javítgattam, módosítgattam rajta. Végül ez kerekedett ki.
Mennyire lehet azt mondani, hogy saját élményeidet, saját kamaszkori
önmagadat írtad meg a könyvedben?
Teljes egészében az volt a szándékom, hogy saját élményeimet fogalmazom
meg a regényben, de végül az egészből semmi sem lett. Úgy gondolom, ha
a valóságot írom meg, senki sem hitte volna el.
Mennyire nevezhető kamaszregénynek a Csak az az 1?
Ha a nagyközönség oldaláról nézzük, kamaszregényről van szó, hiszen elsősorban
nekik szól, az ő történetük elevenedik meg. Ha az írói szándékot nézzük,
igazából az apáknak szántam a regényt. Azt akartam elérni, eszméljenek
rá, hogy valaha ők is voltak ilyen esetlen, szerencsétlenkedő kamaszok.
Ezt támasztja alá az is, hogy látszólag ugyan Robi a regény főszereplője,
mégis két meghatározó férfi is fontos szerepet tölt be az ő lelki, szellemi
fejlődésében.
Tulajdonképpen mindhárom szereplő én magam vagyok. Voltam szerencsétlenkedő
kamasz, mint Robi, megéltem, átéltem az ő szenvedéseit. A fiúknak szerintem
sokkal nehezebb az életük, mint a lányoknak, folyamatos háború, mindig
meg kell felelniük különböző szerepeknek, elvárásoknak... Aztán tanár
lettem, az éremnek ezt az oldalát is megismertem. És ugye van két fiam,
Dani és Ármin. Nekem is meg kell találnom a lehetőségeket, hogy mindenkinek
megfeleljek, mindhárom szerepben megálljam a helyem. Jó apának tartom
magam, ugyanakkor szeretném, ha a fiaim életében is lenne majd egy ilyen
meghatározó tanár személyiség.
Talán nem véletlen, hogy fiadnak, Daninak ajánlottad a könyvet?
Daninak, mert Ármin a könyvvel egyidőben született, de valóban: gyerekkoromban
mindig arra készültem, ha majd felnőtt leszek, sose felejtsem el, hogy
valaha gyerek voltam. Mindig emlékezzek arra, milyen gyereknek lenni,
milyennek láttam akkor a világot. Ezért ajánlottam a regényt Daninak,
és ezért számít annyira nekem azoknak a diákoknak a véleménye, akikkel
együtt dolgoztam, dolgozom. Igazából sosem volt közöttünk az a klasszikus
felnőtt-gyerek, tanár-diák kapcsolat, mindig egyenrangú partnerként kezeltem
őket.
Ha majd olvassák a könyvet, a gárdonyiakban önkéntelenül is felmerülhet
a gondolat, hogy Robi kisvárosa az ő kisvárosuk is egyben.
Ez így egyértelműen nincs leírva a könyvben, de nyilvánvaló, hogy a regénybeli
kisvárost főként Gárdonyról mintáztam, hisz itt éltem le életem jelentős
részét. Az is elképzelhető, hogy valaki fölismerni véli majd a szereplők
egyikében-másikában szomszédját vagy barátját, ismerősét, de meg kell
mondanom, hogy minden szereplő kitalált figura, annak ellenére, hogy lehetnek
hasonlóságok.
Van-e már visszhangja a regénynek?
Sokan olvasták - szerencsére a megjelenés hetétől már kapható a Libri
boltokban -, és meglepő módon azt tapasztaltam, hogy főként a kamaszlányoknak
és az anyukáknak tetszett a könyv. A fiúk körében jóval szerényebb sikert
aratott; talán érzékenyen érinti őket ez a fajta kitárulkozás. Apával
még nem találkoztam, aki olvasta volna, illetve ... apám már olvasta.
Neki tetszik.
Stossek
Balázs
|
|